paulienharryinthailand.reismee.nl

In de Isaan: Zijde dorp en Bua Yai

We beginnen allebei te wennen aan de nachtelijke geluiden van het platteland, dus heerlijk geslapen. Het ontbijtje is weer zalig en daarna vertrekken we met Lamai naar het zijdedorp. Dit keer in een oude Songtaew die wordt bestuurd door een oom en een tante gaat ook gezellig mee. Ik mag naast de oom zitten voorin, Harry gaat met Lamai en de tante achterin de laatklep, waar de bankjes in gemaakt zijn. En zowaar spreekt de oom een paar woordjes Engels dus kunnen we onderweg een beetje kletsen. Hij rijdt expres om om mij zijn nieuwe huis te laten zien, hij heeft 7 jaarin Saudi Arabie gewerkt en heeft daaraan dit huis overgehouden. Prachtig, roep ik uit, gefeliciteerd. De man is apetrots.

Het is vandaag weer bloedheet, maar er zit ook regen in de lucht. Sja....ik raak er aan gewent, overal waar we komen volgt de regen op de voet, of is t op zn minst bewolkt....dat krijg je met de Rain Man bij je. Maar nu even schijnt de zon ongenadig op ons bolletje. Flesje water in de aanslag wandelen we door het dorpje waar Thailands beroemdste zijdewevers vandaan komen. Zelfs de koningin komt hier zo af en toe shoppen voor een nieuw jurkje. De vele, zeer vele onderscheidingen worden tentoongesteld in het plaatselijke winkeltje. We zien de mini zijderups (ongeceer halve cm tot een cm lang en 1 mm breed) tot een de pink-dikke zijderups, we zien hem in zijn coconnetje en gekookt worden met honderden tegelijk om de flinterdunne draden zo los te weken en via een soort wiel als 1draad te binden, die voor het weven wordt gebruikt. Maar voor het weven volgt eerst het patroon en de kleuren. Het patroon wordt in de draad gemaakt via de kleuren. De verschillende klosjes worden dan genummerd voor de volgorde van weven. Slim idee wie dit uitgevonden heeft!

Heel interessant om te zien. Vooral ook omdat alles gebeurt in de achter- of voortuinen van de bewoners van dit dorp. De vrouwelijke kant dan he. De mannen...doen niet zo heel veel hoor.... zoals gewoonlijk hihi.

Na deze wandeling gaan we per Songtaew naar Bua Yai. Daar krijgen we de lunch geserveerd en gaan we even de markt over om inkopen te doen. Naast groenten en fruit ligt hier ook het vlees de hele dag te wachten op een koper...brrr En.....ook insekten natuurlijk! Allerlei kevers, maar ook mieren (met knoflook, pepers en zout) en meelwormen. Mjammie....

We mogen alles proeven. Maar we bedanken voor de eer. We zijn tot nu toe geen dag ziek geweest en dat willen we graag zo houden!

Hobbelend en bobbelend keren we terug naar de Homestay. Een leuk dagje. Ik heb onderweg voor Harry een flesje Thaise wijn meegenomen. Dat begint ie zo langzamerhand nu wel te missen. Dus nu helemaal in zn nopjes. Het avondeten is heerlijk en nuttigen we samen met de Denen die morgen vertrekken. Het lekkerst vind ik het toetje: sticky rijst met mango mmmmmmjammie.

Er komen geen dieren tijdens het diner ons verrassen. Jammer.

Morgen een flinke rit naar de grens met Cambodja voor een Kmertempel op een slapende vulkaan. Die tempel, de tempel in Phimai en die van Angor Wat lopen via een loodrechte lijn in elkaars verlengde..... alleen te zien via een satelliet helaas.